Traditionel asiatisk kost reducerer diabetes risiko og er “næsten umuligt” ikke at tabe vægt på

Traditionel asiatisk kost reducerer diabetes risiko og er “næsten umuligt” ikke at tabe vægt på

Ønsker du at reducere din risiko for type II diabetes, hjerte sygdomme, og tabe vægt på den nemme måde? Det kan lade sig gøre, alt imens du nyder masser af lækker mad. En traditionel asiatisk kost kunne være billetten i henhold til en ny undersøgelse.

Et team af forskere fra Joslin, verdens største diabetes Forskningscenter, for nylig afsluttet en 16-ugers randomiseret klinisk forsøg. De så på virkningerne af en traditionel asiatisk kost på insulinresistens. Hvilket er en førende risikofaktor for udvikling af type II diabetes.

Undersøgelsen involveret 24 østasiatiske amerikanere og 16 kaukasiske amerikanere. For de første 8 uger, alle deltagerne spiste en traditionel asiatisk kost. “Tre måltider og en snack blev inkluderet hver dag, og vi sørgede for, at de var nærende og meget velsmagende.” Siger ka Hei Karen Lau, en Joslin diætist og certificeret diabetes pædagog.

For de næste 8 uger, 33 af de frivillige (20 asiatiske amerikanere og 13 kaukasiske amerikanere) spiste en typisk lav-fiber vestlig kost. Syv frivillige (4 asiatiske amerikanere og 3 kaukasiske amerikanere). Opholdt sig på den traditionelle asiatiske kost til at fungere som kontrol for undersøgelsen.

Som vægttab i sig selv kan forbedre insulinresistens, forskerne justeret individuelle kost for at sikre, at deltagerne vægte blev holdt relativt stabilt.

Men, opretholdelse af disse stabile krops vægte var en udfordring for undersøgelsens deltagere, sagde George King, M.D., Senior forfatter af studiet. “Det var næsten umuligt at forhindre folk i at tabe sig på den asiatiske kost, og det var ikke fordi maden ikke var god!” siger han. “Og næsten alle fik vægt på den vestlige kost. Vi var nødt til at arbejde meget hårdt, så de ikke ville gå for meget op i vægt.”

Konklusion af den Traditionel asiatisk kost mod vestens

traditionel asiatisk kost

Forskerne fandt, at både asiatiske og kaukasiske deltagere efter den traditionelle asiatiske kost reducerede deres insulinresistens. Den asiatiske kost hjalp også sænke deres LDL-kolesterol, en potentiel fordel for hjerte-kar-sundhed.

På Maki Sushi har vi mange opskrifter på traditionel asiatisk kost, her er en eksempel: Soba Stegte Nudel Ret med edamame og bok choy

Forskerholdet håber at følge op i fremtiden med en større undersøgelse. Der sammenligner resultaterne af en traditionel asiatisk kost med en vestlig kost. Hvor på de ikke forsøger at kontrollere deltagernes vægt.